• Dolar Alış / Satış: 8.665 / 8.68
  • Euro Alış / Satış: 10.32 / 10.338
  • BINGOL:
  • Güneş: 4:46
  • Öğle: 12:30
  • İkindi: 16:26
  • Akşam: 19:54
  • Yatsı: 21:48

KALK VE UYAR!

12 Aralık 2016
0 Yorum Yapıldı Yorum Yaz
1445 defa okundu.
KALK VE UYAR!

Metin Önal Mengüşoğlu’nun kardeşime mektup adında bir şiiri var. Şiir de okumanın eylemle ilişkisi şiir diliyle çok güzel ifade edilmiş ilgili bölüm şöyledir:
O zaman koşup Kitabımızın sözlerine saklanıyorum.
Kitap beni itiyor alanlara ve kitap beni itince alanlara
Görsen yiğidin ne kadar cesur ve ne kadar atılgandır.

Şairlerin şiirlerinde kastettiklerine tam anlamıyla vukufiyet, şiirin mutlaka bir yerlerde öznelliği barındırması açısından, mümkün değildir. Ancak okuyucunun anladığı da kasıttan enaz bir parça taşır. Şair okumanın eyleme dönüşen yönüne vurgu yapmaktadır. Kur’an’da okuma fiilinin henüz ortada okunacak bir kitap olmadan nazil olması çarpıcıdır. Ancak Arapça’da fiil, çift tümleç alıyor ve ikincisi zikredilmiyorsa ‘her şeyi’ anlamı taşır. Oku! diyen Allah, okuması istenen Peygamber, okumasını istediği; belirtilmemiş o halde vahyin ilk muhatabı ve sonraki tüm muhataplara söylenen her şeyi oku! dur. (Mustafa islamoğlu pasif iyiden aktif iyiye) ‘ikra’dan anlaşılan salt bir metin okuması değildir, aynı zamanda tarih ve toplum okuması gibi çok yönlü bir ‘okuma’ biçimidir. Kaldı ki ‘ikra’ fiiline okumakla birlikte (mesajı) taşı anlamı verenler de olmuştur. Öyle ki ‘Oku’ emrinden kısa süre sonra ‘kalk ve uyar!’ ayeti nazil olur. Bu emir ise ‘okuduklarını eyleme dök’ anlamındadır.

Kur’an, eyleme dönüşmeyen okuma/bilgi/’nin değersizliğini ehli kitap örneği üzerinden aktarır:

Tevrat’la yükümlü tutulup da onunla amel etmeyenlerin durumu ciltlerle kitap taşıyan eşeğin durumu gibidir. (cum’a,5)

Okumanın eyleme dönüşmesi Kur’an bütünlüğünde sürekli göze çarpmaktadır. Resul ve arkadaşları okudukları her ayeti yaşama taşımak ile meşgul oluyorlardı. Asla bilgiye nesne muamelesi yapmıyorlardı. Çünkü vahiy; hem ‘ihbari’dir hem ‘inşai’dir. Yani hem bir mesele ile ilgili bilgilendirir hem de harekete geçirmek için direktif verir. Ya da şöyle ifade edelim; vahiy, haber verirken aynı zamanda eyleme çağırır.! Kitabın eyleme çağırdığı kulun hayır demesi mümkün müdür? Ya da soruyu şöyle soralım Allah’ın herhangi bir emrine karşı gelmenin adı nedir?

Resul’un sorumlulukları ile Müslüman’ın sorumlulukları arasında fark var mıdır?

Neden Müslümanların önemli bir kısmı eylem boyutunda yoklar… Resul görevini iyi yapmadı mı? Haşa! diyenler üzerine düşen sorumlulukları hakkıyla yerine getirip getirmediklerinin muhasebesini de yapmalılar. (haşa dedikten sonra…)

Okuduk; ensar’ın muhacire nasıl kanat gerdiğini menkıbe yaptık bazen ağladık… Fakat eyleme dökmedik yanıbaşımızda İslam beldelerinde küfrün kuşattığı muhacire el uzatmadan…

Okuduk; “Sizden biri bir kötülük gördüğünde eliyle düzeltsin, yetmezse diliyle düzeltsin, onu da yapamazsa, (hiç olmazsa) kalbiyle buğz etsin. Fakat bu, imanın en zayıf mertebesidir.” fakat eyleme dökmedik Halep özelinde yaşananlara elimizle müdahil olabiliriz. Olmuyoruz.! Dilimizle müdahil olabiliriz. Olmuyoruz! Kalbimizle müdahil olabiliriz. Olmuyoruz! işitmeyerek, konuşmayarak, görmeyerek…

Kur’an vakıa ile Nassın irtibatı üzerinde hassasiyeti ön planda tutar, ayakları yere basan bir bilgilenme süreci ile eyleme dönüşen, ete kemiğe bürünen bir iman.

Vahyin inşa ettiği toplumların gündeminde bir çok sorumluluğun yanında adaleti yeryüzüne hakim kılmak ve yeryüzünü imar etmek vardır. İslam asla salt bilgilenmeyi onaylamaz. Nüzul olduğu dönemde Mekke’nin gündeminde ne varsa Kur’an’ın gündeminde de o vardı. Dolayısıyla Müslümanların bugünkü en temel meselelerinden biri İslam beldelerinde ki bu kuşatılmışlığa ses olmaktır. Unutulmamalıdır ki bazen bir ‘ses’ zulmü yok etmek için yeter… Zulmedenleri o korkunç uğultulu ses yakaladı da yurtlarında diz üstü çökekaldılar. (Hud,67)…yeter ki iman, eylem ve cemaat şuuru olsun…

Son olarak dr. Şeraiti ile bitirelim; ‘Eğer bir yerde yangın varken biri seni ibadet etmeye çağırıyorsa bil ki bu bir hainin davetidir.’

 

 

 

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN